logo Animation

Een eigen identiteit

Een huisstijl is een essentieel element voor elk bedrijf of organisatie dat  een professionele en herkenbare uitstraling wil hebben. Het gaat heirbij om een mix van visuele en communicatieve elementen die samenwerken om de identiteit en waarden van jouw merk over te brengen.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl het totaalplaatje van visuele elementen die gebruikt wordt in elke vorm van communicatie met je klanten. Hieronder valt je logo, kleuren, lettertypes, grafische elementen, afbeeldingen et cetera. Door deze elementen consequent te gebruiken, laat je zien wie je bent en zorg je voor herkenbaarheid bij je klanten.

Waarom is een huisstijl belangrijk?

Mensen worden bewust of onbewust beïnvloed door wat zij zien of door wat zij horen. Het is daarom van groot belang om je huisstijl aan te laten sluiten bij het DNA van je bedrijf, om zo de juiste gevoelens bij mensen op te roepen. Er zijn 3 belangrijke punten waarom jij een goede huisstijl moet hebben:

 

Merkidentiteit

Een huisstijl helpt bij het vormgeven en versterken van jouw merk. Het helpt om jouw boodschap duidelijk over te brengen en je te onderscheiden van je concurrenten.

 

Herkenbaarheid

Een consistente huisstijl zorgt ervoor dat mensen jouw merk gemakkelijk kunnen herkennen en onthouden. Door unieke visuele elementen te gebruiken, maak je een blijvende indruk op jouw klanten.  

 

Betrouwbaarheid en professionaliteit

Met een verzorgde huisstijl straal je professionaliteit en betrouwbaarheid uit. Het laat zien dat je oog hebt voor detail en dat je staat voor kwaliteit in alles wat je doet  

branding

Hoe creëren wij brand identities?

Stap 1. opzoek naar het DNA

Het proces begint bij het samen ontdekken naar wie je bedrijf is, waar het bedrijf voor staat en wat het doel van je bedrijf is. Zo krijgen we een beter beeld van de identiteit van het bedrijf, wat we vertalen in enkele kernwoorden. Deze zullen een hoofdrol gaan spelen in de volgende stappen.

 

Stap 2. een sfeerimpressie van je identiteit

Aan de hand van het gesprek en het DNA van je bedrijf maken we een moodboard, waarin de sfeer van het bedrijf tevoorschijn komt en die een basis vormt voor de volgende stappen in het proces. Deze stap is erg belangrijk, omdat het de richting aangeeft en de basis legt voor de identiteit van je merk.

 

Stap 3. het kenmerk van je merk

Wanneer de moodboard goedgekeurd is, is de sfeer van je merk identiteit gecreëerd. Op basis hiervan maken we het kenmerk van je merk: het logo. Het logo is het teken waar klanten je aan herkennen, waardoor het belangrijk is dat het de juiste gevoelens oproept.

 

Stap 4. kleuren, lettertypes en …

Kleuren en lettertypes spelen beide in op emotie. Zo geeft de kleur rood liefde of gevaar aan en staat een serif lettertype voor luxe en betrouwbaarheid. Op basis van de kernwoorden uit stap 1 en het DNA worden de kleuren en lettertypes gekozen.

 

Stap 5. Hoe je identiteit nu te gebruiken?

Wanneer de gehele stijl van je merk gekozen is, is het tijd om het in een overzicht te zetten om de grafische elementen ook consistent te kunnen gebruiken. In je brand identity staat alles over het DNA van je bedrijf en hoe dit is verwerkt in de grafische elementen. Hierin staat onder andere het DNA van je bedrijf en de bijpassende kernwoorden, het logo en het logo gebruik, de lettertypes en het lettertype gebruik, het kleurenpalet en het kleuren gebruik enzovoort. Wil je het liever in een project zien? Bekijk onze cases!  

 

Stap 6. Breng je identiteit tot leven

Wanneer je identiteit eenmaal gecreëerd is, is het tijd om het nu ook tot leven te brengen. Denk hierbij aan briefpapier, visistekaartjes, social media posts, website, presentaties en advertenties. Op dit moment begint een nieuwe fase waarin je klanten versteld zullen staan van jouw nieuwe grafische vormgeving!

 

Ook opzoek naar een eigen identiteit?

Ben jij er ook klaar voor om met je bedrijf een stap vooruit te zetten en over te gaan naar een identiteit waarbij jouw klanten de emotie achter je merk kunnen voelen? Laten we samen opzoek gaan naar je identiteit en start een nieuwe fase!